У наш час сходження Благодатного Вогню відбувається у Велику Суботу звичайно між 13 і 15 годинами за Єрусалимським часом.
Нагадаємо, відповідно до історичних свідоцтв, вогонь з\'являється в Кувуклії (каплиці усередині храму, над кам\'яним ложем, на якому покоїлося у Велику суботу Тіло Христа) тільки за молитвою православного патріарха. Існує історична згадка, що вірмени одного разу вирішили привласнити собі право одержувати Благодатний вогонь і підкупили турецьку владу, щоб не впустити православних греків у храм, а самим увійти в Гроб Господень за вогнем. І поки вірмени безуспішно намагалися випросити в Бога вогонь, греки зі своїм патріархом молилися у входу в храм. І Бог не дав вірменам вогню, але звів його з колони у входу, де стояли греки зі своїм патріархом. Один мусульманський стражник, побачивши що сталося, увірував у християнського Бога, за що був убитий одноплемінниками. Представники різних християнських конфесій присутні в Храмі і приймають Благодатний Вогонь з рук патріарха Ієрусалимського. Мусульмани офіційно не присутні в Храмі, але і не заперечують факт зішесття Благодатного Вогню, шануючи Спасителя нашого Ісуса Христа одним зі своїх пророків, приносять у свої будинки Благодатний Вогонь і запалюють свої домашні світильники від нього.
Вся церемонія отримання Благодатного вогню - літанія, починається з раннього ранку і складається з цілої низки богослужінь.
Десь до десятої години дня Великої Суботи відключається освітлення Храму. Гасяться усі свічі і лампади у всьому величезному архітектурному комплексі. Після цього відбувається процедура перевірки Кувуклії на наявність джерел вогню і опечатування великою восковою печаткою. Свої особисті печатки на великій восковій свічі ставлять представники, що здійснювали перевірку. Раніше це робили турецькі стражники, тепер - поліція.
Через деякий час після опечатування Кувуклії молоді православні араби починають підносити свої молитви до Христа Пресвятої Богородиці, Святого Георгія про дарування Благодатного Вогню. Молоді люди сидячи на плечах один у одного, веселяться, і скандують: немає віри, окрім віри Православної, Христос - істинний Бог. Їх емоційні молитви, речетативи і танці відбуваються безпосередньо в Кувуклії протягом 20-30 хвилин. За арабською молоддю закріплено право галасувати, оскільки одного разу, коли підлітків вивели геть за порушення порядку, Благодатний вогонь не зійшов. Патріарх безуспішно молився протягом трьох годин, поки не наказав привести хлопців назад. Тоді диво нарешті відбулося, і з тих пір молодим арабам ніхто не заважає веселитися.
Також усередині храму проходять урочисті процесії вірменського, коптського і сірійського духівництва. Їх традиційно супроводжують кавваси - стражники в турецькій формі, які з найдавніших часів наймалися для охорони християнських процесій. У міру просування крізь натовп кавваси стукають об кам\'яні плити храму спеціальними палицями, які мають право застосувати для наведення ладу в натовпі. Їх розмірені дії, разом з галасливою поведінкою православних арабів, створюють неповторну атмосферу свята.
Через якийсь час, як правило близько опівдня, починається безпосередньо літанія (грецькою «молитовна процесія») Благодатного Вогню - хресний хід від вівтаря Кафоликона через весь Храм з виходом на Ротонду потрійним обходом Кувуклії. У печеру вносять велику лампаду, в якій повинні загорітися 33 свічки – за кількістю років земного життя Спасителя.
У хресній ході беруть участь ігумен з ченцями монастиря Сави Освяченого. Патріарх зупиняється перед входом у Кувуклію, патріарха перевіряють: знімають з нього святкові ризи, залишають в одному білому підризнику щоб було видно, що він не проносить з собою в печеру сірника або щось інше, за допомогою чого можна добути вогонь. Тільки в одному підризнику Патріарх заходить у Кувуклію. Потім вхід в каплицю опечатують - і настає напружена тиша в очікуванні дива сходження Благодатного вогню.
Тепер все залежить від Патріарха, від таємниці та глибини його уклінної молитви та від молитв присутніх людей. Тримаючи в руках незасвічені пасхали - великі зв\'язки святкових свічок, присутні моляться, каються в своїх гріхах і просять Господа дарувати Благодатний вогонь. Напруга сягає найвищої точки. Кожен з присутніх в храмі побоюється, що через його гріхи Велике Чудо може не відбутися. Молитва займає від 10 хвилин до декількох годин.
Невдовзі всі стають свідком незвичайного явища. Спочатку зрідка, а потім все інтенсивніше й інтенсивніше весь повітряний простір Храму пронизують світлові спалахи. Вони мають блакитнуватий колір, їх інтенсивність і амплітуда періодично хвилеподібно наростають.
Після заходу Патріарха в Кувуклію інтенсивність і частота блакитнуватих світлових спалахів наростає. За мить весь Храм опиняється опоясаним блискавками і відблисками, які зміяться його стінами і колонами вниз, ніби стікають до підніжжя храму і розтікаються за площею серед паломників.
Одночасно з цим у деяких з тих, хто стоїть у Храмі спалахують свічки, самі запалюються лампади, які знаходяться з боків Кувуклії, потім починає сяяти і сама Кувуклія, а з отвору в бані Храму на Гроб із неба опускається вертикальний широкий стовп світла.
В цей же час двері печери відкриваються і виходить православний патріарх, який благословляє присутніх і роздає Благодатний вогонь. Перші хвилини вогонь не палить і віруючі омивають ним свої обличчя та руки. Пізніше від Благодатного Вогню будуть засвічені лампади по всьому Єрусалиму, спеціальними авіарейсами Вогонь буде доправлено на Кіпр і до Греції, звідки буде розвезений по всьому світу. Частинку благодаті отримає й українська православна делегація.
Сходження Благодатного вогню це визначне чудо, яке відбувається кожний рік і яке засвідчує безмежну любов Бога до людей, який їм дає знак про своє існування і закріплює віру у безсмертя душі кожної людини, яка є «іскрою Божою». Вважається, що, якщо вогонь не зійде, це стане жахливою ознакою для всього людства, а ті, що знаходиться в храмі, загинуть. Але якщо на нашій планеті буде хоч один праведник, то вогонь буде сходити.
justify