foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Apologet

Апологет : православний апологетичний сайт

Про таїнство хрещення знає принаймні в загальних рисах кожен християнин. Однак чимало з них буде здивовано, коли довідається, що над новоохрещеним здійснюється ще одне таїнство –таїнство миропомазання. Тому варто хоча б стисло розповісти про нього. Почнемо з вияснення поняття “Таїнство” або “Таїна”. Отже, таїнство – це священодії, в яких відбувається невидима зустріч Бога з людиною і найповніше, наскільки це можливо у земному житті, здійснюється єднання з Ним. В таїнствах благодать Бога зходить на нас і освячує все наше єство –і душу, і тіло…
Перше (хронологічно) таїнство в житті християнина – таїнство хрещення заслуговує окремої розмови. Таїнство миропомазання звичайно з’єднується з хрещенням, складаючи ніби одну священодію. Одразу після хрещення священик молитвенно просить про зходження на охрещеного дарів Святого духа. Як пояснюють сучасні православні боголови (прот. О. Шмеман, ієромонах Іларіон (Алфеєв) та ін.), мова йде не про різні “дари” Святого духа, а про самого Святого Духа, котрий подається людині як дар. Про цей дар Христос говорив учням на Тайній Вечері: ”І вблагаю Отця Я, - і Втішителя іншого дасть вам, щоб із вами повік перебував, Духа правди”(Ін.14; 16-17).
Після Вознесіння Господа нашого Ісуса Христа на апостолів зійшов Святий Дух (День Зшестя Святого Духа на апостолів; Трійця). З того часу апостоли покладали руки на охрещуваних, передаючи їм дари Святого Духа. Внаслідок швидкого збільшення чисельності християн особиста зустріч кожного новоохрещуваного з апостолом стала неможливою і тому покладення апостолів та їх спадкоємців – єпископів була замінена миропомазанням. Якщо у Вітхозавітній Церкві миром помазувалися первосвященики та священики на священство, пророки на пророцтво, царі –на царство, то у Новозавітній Церкві миропомазання здійснюється над кожним християнином, як і хрещення. Воно здійснюється тільки один раз у житті християнина.
Миро – це ароматне масло, котре вариться з різних складових елементів (всього 64 найменування (!), в т. ч. єлей, бальзам, смоли, ароматні речовини, трави. Священик, хоч і звершує таїнство миропомазання, однак не може здійснювати чин мироварення. Це право має тільки предстоятель Автокефальної Православної Церкви (патріарх, митрополит). Чин мироварення здійснюється звичайно раз на кілька рокв, після чого освячене миро роздається на парафії священикам. Таким чином, благословення патріарха отримує кожен православний християнин.
Одразу після хрещення священик читає відповідну молитву і помазує охрещуваного св. миром, здійснюючи знак хреста: на чолі, очах, носі, устах, вухах, грудях, руках та ногах. При цього він виголошує наступну формулу: “Печать дару Духа Святого. Амінь”. Коли просвічений святим хрещенням помазується св. миром, тоді на нього зходить Святий дух, як і на апостолів, передає йому благодатні дари. Тепер він стає дійсним християнином, сповненим Святого духа. При помазанні чола освячується розум людини, при помазанні грудей – серце. При помазанні очей, уст і вух – всі почуття, при помазанні рук та ніг – вся діяльність людини. Врешті охрещуваному й миропомазаному постригається волосся на голові на знак того, що він присвятив себе на постійне служіння Богу й досягнення небесного блаженства. У православних звичайно хрестять та миропомазують людину ще у віці немовляти. Але в наш час після 70-річного панування безбожників досить часто доводиться охрещувати та миропомазувати й дорослих людей, навіть похилого віку.
Слід пам”ятати, що дар Святого Духа, отриманий в миропомазанні, так само, як і благодать хрещення, дається так би сказати авансом; вони повинні бути не тільки сприйнятими, але й активно засвоєними. Як казав св. Серафим Саровський, кожен християнин має стяжати Святий дух і Він принесе такі плоди як: любов, радість, мир, довготерпіння, доброта, милосердя, віра, лагідність, поміркованість.

НОВИЙ ЗАВІТ і ПСАЛТИР (аудіоформат)

МЕЧ ДУХОВНИЙ

Меч духовний №2